Vår historie

Litt historie om Centralkirkens menighet:

Metodistkirken ble etablert i Bergen i 1879. Menigheten leiet først et hus for sin møteaktivitet. I 1882 bygget menigheten sin kirke i Skottegaten og het 1.metodistmenighed. 28.august,1890 ble menigheten delt og 89 medlemmer stiftet 2.metodistmenighed (vår menighet)

I fem år leiet den nye menigheten vår et rom i en 1.etasje i Domkirkegaten 2 til sin møtevirksomhet. I 1895 kjøpte menigheten Ladegårdsgaten 8 og bygningen fikk navnet John Wesleys kapell. Dette var menigheten tilholdssted frem til 1916. Da fikk menigheten tomt på dagens tilholdssted; Vetrlidsalmenningen. Kirken stod klar til åpning, 17.mars i 1918. 1200 menesker var tilstede ved åpningen! Centralkirken ble menighetens nye navn. Menigheten har i dag rundt 285 bekjennende medlemmer og 850 døpte medlemmer.

Sammen med Metodistkirken i Fyllingsdalen utgjør Centralkirken de to metodistmenighetene i Bergen. 10.mars 2013 ble Metodistkirken på Sotra plantet på Ågotnes, ut fra Centralkirken menighet.

Du er alltid hjertelig velkommen til Centralkirken! Vi er en generasjonsmenighet og samles hver søndag til gudstjeneste kl.11.00 -  liten og stor..

HISTORISKE DOKUMENTER FRA CENTRALKIRKENS JUBILEER:

/file/centralkirken25aar.pdf

/file/centralkirkens-menighet60aar.pdf